عسل ، شهدی شیرین و غلیظ است که توسط زنبورعسل از گل های شفا بخش و مفید جمع آوری شده و پس از فرآوری آن را در کندو ذخیره میکند. هزاران سال پیش این ماده غذایی توسط انسان ها شناسایی شد و تا به امروز از این برکت الهی بهره می برند.

این ماده شفا بخش که در قرآن از آن به “شفا” یاد شده است ، در آیه 69 سوره مبارکه نحل آن را شفای هر دردی معرفی میکند.عسل شفا بخش عسلی است که بدون دخالت و دستکاری انسان تئلید و مستقیما به دست مصرف کنندگان برسد.

متاسفانه به علت سودجویی و کلاهبرداری های گسترده ای که در مورد این محصول وجو دارد ، تصمیم گرفتیم مقاله ای در این باره برای شما دئستان گردآوری کنیم تا شما سروران گرامی با این آزمایش های ساده عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهید.

شاید آزمایش های متنوع و گوناگونی در این باره به گوش تان خورده باشد؛ اعم از تشخیص با استفاده از چوب کبریت ،ریختن چند قطره عسل رئی روزنامه و..  ولی هیچ کدام از این موارد راه های مطمینی برای تشخیص نمی باشد.

 

  • رنگ عسل : رنگ عسل بسته به پوشش گیاهی آن منطقه و نوع غالب گل هایی که زنبور از آن تغذیه کرده است ، متفائت میباشد . خیلی روشن بودن رنگ عسل دلیلی بر تقلبی بودن آن و همچنین تیره بودن رنگ آن دلیل کافی بر طبیعی بودن عسل نیست. برای مثال رنگ عسل یونجه روشن ، رنگ عسل بهارنارنج نارنجی مایل به طلایی و یا عسل درختان کاج تیره رنگ میباشد.

 

  • رس بستن عسل : رس بستن عسل را نباید با شکرک زدن مربا اشتباه گرفت ؛ چرا که دانه های رس عسل به مراتب ریز تر از شکرک مربا میباشد. رس بستن عسل نه تنها به معنای تقلبی بودن آن نیست بلکه یکی از نشانه های عسل طبیعی رس بستن آن است. عواملی مثل دمای محل نگهداری عسل ،رطوبت ،دیاستاز و … موجب رس بستن آن میشود که باتوجه به انواع مختلف عسل زمان رس بستن آنها متفاوت است.

  • چسبندگی عسل : مقداری عسل را روی انگشت سبابه خود بریزید و با انگشت شست خود چسبندگی آن را امتحان کنید . عسل طبیعی بر خلاف عسل تقلبی معمولا چسبنده است .

 

 

 

  • آزمایش لیوان آب سرد : با قاشق مقداری عسل را در آب سرد بریزید. با وارد شدن باریکه عسل طبیعی به آب ، به راحتی درآب حل نمی شود و کف لیوان ته نشین می شود . برعکس عسل تقلبی با ورئد به آب در آن حل میشود.