آنتی اکسیدان های موجود در عسل

کاسه عسل در کنار قاشق با زمینه سفید

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که با رادیکال های آزاد موجود در بدن مقابله می کنند. وجود آنتی اکسیدان ها در جلوگیری از ابتلا به سرطان ها ، پیری زودرس ، بیماری های قلبی و…بسیار مهم است. عسل نیز حاوی آنتی اکسیدان های بسیار مهمی است . در این مطلب به آنتی اکسیدان های موجود در عسل می پردازیم.

آنتی اکسیدان چیست

نمایی از میوه های با خاصیت آنتی اکسیدانی بالا

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کنند..

رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که اگر سطح آنها در بدن زیاد شود ، می توانند باعث آسیب به سلامتی برساند. آنها با بیماری های مختلف ، از جمله دیابت ، بیماری های قلبی و سرطان ارتباط دارند.

بدن شما برای محافظت در برابر رادیکال های آزاد ، از آنتی اکسیدان های خاص خود استفاده می کند.

با این حال ، آنتی اکسیدان ها نیز در مواد غذایی ، به ویژه در میوه ها ، سبزیجات و سایر غذاهای کامل حاوی گیاهان یافت می شوند. چندین ویتامین مانند ویتامین E و C آنتی اکسیدان های مؤثری هستند.

چگونه رادیکال های آزاد کار می کنند

مکانیسم عمل آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد به طور مداوم در بدن شما تشکیل می شوند.

بدون آنتی اکسیدان ها ، رادیکال های آزاد خیلی سریع صدمات جدی به بدن وارد می کنند و در نهایت منجر به مرگ می شوند.

با این حال ، رادیکال های آزاد همچنین در عملکردهای مهمی را که برای سلامتی ضروری هستند ، نقش کهمی دارند..

به عنوان مثال ، سلولهای ایمنی بدن شما برای مبارزه با عفونت ها از رادیکال های آزاد استفاده می کنند. در نتیجه ، بدن شما باید تعادل و میزان مشخصی از رادیکالهای آزاد و آنتی اکسیدان ها را حفظ کند..

هنگامی که رادیکال های آزاد از آنتی اکسیدان ها بیشتر میشوند ، می تواند به وضعیتی به نام استرس اکسیداتیو منجر شود.

استرس اکسیداتیو طولانی مدت می تواند به DNA و سایر مولکول های حیاتی بدن شما آسیب برساند. بعضی اوقات حتی منجر به مرگ سلولی نیز می شود.

آسیب به DNA خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد . برخی از دانشمندان این تئوری را تصور كرده اند كه نقش مهمی در روند پیری میتواند داشته باشد .

نمایی از سیگار خاموش در حال دود با زمینه مشکی

چندین شیوه زندگی ، استرس و عوامل محیطی شناخته شده است که باعث تشکیل بیش از حد رادیکال آزاد و به دنبال آن استرس اکسیداتیو می شود . از جمله ::

آلودگی هوا

دود سیگار

مصرف الکل

سموم

قند خون بالا

مصرف زیاد اسیدهای چرب اشباع نشده اشباع شده

تابش شدید آفتاب

عفونت های باکتریایی ، قارچی یا ویروسی

مصرف بیش از حد آهن ، منیزیم ، مس یا روی

اکسیژن بیش از حد یا خیلی کمتر از میزان لازم در بدن

ورزش های شدید و طولانی مدت ، که باعث آسیب بافتی می شود

مصرف بیش از حد آنتی اکسیدان ها ، از جمله ویتامین های C و E

کمبود آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها در مواد غذایی

نمایی از میوه جات و سبزیجات

وجود آنتی اکسیدان ها برای بقای همه موجودات زنده ضروری و لازم هستند.

بدن شما آنتی اکسیدان های خاص خود مانند گلوتاتیون سلولی را تولید می کند.

گیاهان و حیوانات ، و همچنین سایر موجودات زنده ، دفاع در برابر رادیکال های آزاد و آسیب اکسیداتیو دارند.

بنابراین ، آنتی اکسیدان ها در تمام غذاهای کامل با منشاء گیاهی و جانوری یافت می شوند.

مصرف کافی آنتی اکسیدان ها بسیار مهم است. در حقیقت ، زندگی و سلامت شما به مصرف برخی آنتی اکسیدان ها – یعنی ویتامین های C و E بستگی دارد.

با این حال ، بسیاری دیگر از آنتی اکسیدان های غیر ضروری در مواد غذایی نیز وجود دارد. در حالی که آنها برای بدن شما ضروری نیستند ، اما نقش مهمی در سلامت عمومی دارند.

مزایای سلامتی مرتبط با رژیم غذایی سرشار از گیاهان ، می تواند تا حدودی به دلیل تنوع آنتی اکسیدانی هایی که در آن ها موجود است ، می باشد..

انواع توت ها ، چای سبز ، قهوه و شکلات تیره به عنوان منابع خوب آنتی اکسیدان ها شناخته شده اند.

طبق برخی مطالعات ، قهوه بزرگترین منبع آنتی اکسیدانی در رژیم غذایی غربی هاست . اما این تا حدودی به این دلیل است که یک فرد معمولی غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان را مصرف نمی کند.

فرآورده های گوشتی و ماهی به مقدار کمتری نسبت به میوه ها و سبزیجات ، حاوی آنتی اکسیدان ها هستند .

آنتی اکسیدان ها می توانند ماندگاری و انقضا هر دو غذای طبیعی و فرآوری شده را افزایش دهند. بنابراین ، آنها اغلب به عنوان مواد افزودنی غذایی استفاده می شوند. به عنوان مثال ، ویتامین C اغلب به غذاهای فرآوری شده اضافه می شود تا بعنوان ماده نگهدارنده عمل کند.

فعالیت آنتی اکسیدانی عسل ها

ظرف عسل به همراه ساختار مولکول آنتی اکسیدان

عسل به عنوان منبع آنتی اکسیدان های طبیعی است که با مبارزه با آسیب های ناشی از اکسید کننده ها می پردازد . و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سرطان ، کاهش سیستم ایمنی بدن ، آب مروارید ، فرآیندهای التهابی مختلف و غیره نقش مهمی در حفظ سلامتی انسان دارند. . هیچ روش رسمی برای تعیین فعالیت آنتی اکسیدانی عسل وجود ندارد و بنابراین هیچ یک از روشهای مورد استفاده برای آزمایش فعالیت آنتی اکسیدانی عسل ایده آل نیست ، زیرا هر یک از آنها امکان اندازه گیری گروه متفاوتی از آنتی اکسیدان ها را دارند. با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی و ضددردی عسل که عمدتا به حضور ترکیبات فنولیک نسبت داده می شود ، چنین مولفه هایی نیز در نمونه های آزمایش شده عسل تشخیص داده شدند.

عسل به عنوان داروی عامیانه در عالی ترین منابع مکتوب باستانی ذکر شده است. از آن در طب نوین فعلی به طور محدودی استفاده می شود . با این حال ، برخی از محققان ادعا راسخ دارند مبنی براین که استفاده از عسل به عنوان یک مکمل فرآورده طبیعی ، یک درمانگر یا آنتی اکسیدان مناسبی می باشد. ترکیب عسل از منابع گل های متفاوتی است. حداقل از 181 ماده تشکیل شده است و در درجه اول فروکتوز 38% و گلوکز 31% به عنوان قندهای اصلی آن می باشند. علاوه بر فروکتوز و گلوکز ، دی ساکاریدهای شناسایی شده دیگر شامل مالتوز ، ساکارز ، مالتولوز ، تورانوز ، ایزومالتوز ، لامیناریبیوز ، نیجروز ، کوجیبیوز ، جنتیوبیوز و B- ترهالوز هستند. تریاساکاریدها شامل مالتوتریوز ، فرسایش ، ملزیتوز ، سانتوس 3-a5 ، ایزومالتوسیلوکلوکوز ، ال-کستوز ، ایزومالتوتریوز ، پانوز ، ایزوپانوز و تاندانروز هستند.

مواد معدنی موجود در عسل

تعدادی کپسول های ویتامین رنگی

.عسل همچنین شامل آنزیم ها ، اسیدهای آمینه ، پروتئین ها ، فلاونوئیدها ، اسیدهای فنولیک و یک گروه دیگر نیز می باشد. 26 اسید آمینه مختلف در عسل گزارش شده است. در میان آنها ، پرولین عامل اصلی تشکیل دهنده ( حدود 50-85٪) از کل اسیدهای آمینه است . میزان جزئی ویتامین ها شامل ریبوفلاوین ، نیاسین ، اسید فولیک ، اسید پانتوتنیک ، ویتامین B6 و اسید اسکوربیک است.

 عناصر کمیاب مختلف ، کلسیم ، آهن ، روی ، پتاسیم ، فسفر ، منیزیم ، سلنیوم ، کروم و منگنز را پوشش می دهد. اسیدهای آلی گروه مهم دیگری از ترکیبات موجود در عسل هستند . به عنوان مثال ، استیک ، بوتیریک ، سیتریک ، سوکسینیک ، لاکتیک ، مالیک و اسید گلوکونیک و تعدادی دیگر از اسیدهای معطر. آنزیمهای مختلف موجود در عسل عبارتند از گلوکز اکسیداز ، ساکارز دیاستاز ، کاتالاز و اسید فسفاتاز.

 برخی از فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی که در عسل شناسایی شده اند عبارتند از: کائمپرفرول ، کوئرستین ، کریسین ، پینوبانسین ، لوتئولین ، آپیگنین ، پینوکمبرین ، جنستئین ، هسپرتین ، اسید کومانیک اسید ، نارینگنین ، اسید گالیک ، اسید فروولیک ، اسید اللاژیک ، اسید سولفوریک ، اسید وانیلیک ، و اسید کافئیک. گزارش شده است که فلاونوئیدها و ترکیبات اسید فنولیک تنها مسئول خاصیت آنتی اکسیدانی عسل می باشد.

خاصیت آنتی اکسیدانی عسل

ظرف عسل به همراه قاشق و لیمو روی میز

عسل در برابر انواع بیماری های مختلف در مدل های حیوانی و انسانی مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات منتشر شده آن را به عنوان یک عامل جدید آنتی اکسیدانی معرفی می کند. دارای خواص درمانی گسترده ای از طیف مانند ضد التهاب ، ضد باکتریایی ، تسریع در بهبود زخم ها ، ضد دیابتی ، ضد ویروسی و ضد قارچ است. فعالیت ضد سرطانی آن در برابر انواع مختلف سرطان ثابت شده است: سرطان های سینه ، کولورکتال ، کلیوی ، پروستات ، آندومتر ، دهانه رحم  و دهان. عسل پتانسیل کاهش ریسک بیماری های قلبی عروقی در افراد را دارد. این امر باعث کاهش فشار خون سیستولیک و سطح تری گلیسیریدها و VLDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) در حیوانات آزمایشگاهی می شود .

در یک کارآزمایی بالینی تصادفی ، در افرادی که روزانه عسل مصرف می کردند ، کمتر علائم حاد تنفسی مشاهده شد. عسل هورمون های زنانه را بهبود می بخشد ، درصد اسپرم ها و تحرک را افزایش می دهد و اثرات مضر بر روی اسپرماتوژنز و تستوسترون را کاهش می دهد . زنان یائسه که تحت عسل درمانی قرار گرفته اند ، در مقایسه با بهبودی که در زنان تحت درمان با استروژن به همراه پروژسترون درمانی قرارگرفته اند، در حافظه کوتاه مدت خود بهبود یافته اند.

اثرات آنتی اکسیدانی عسل

ریختن عسل از قاشق بر روی تکه های موم

آنتی اکسیدان ها عاملی برای مقابله با اثرات ناشی از اکسیدان هایی مانند O2 ، OH2 ، سوپر اکسید و یا رادیکال های پراکسیل لیپید هستند. سرطان ، سنتز جهش زا ، پیری ، آترواسکلروز و بسیاری از بیماریهای مزمن و دژنراتیو طولانی مدت مستعد استرس اکسیداتیو هستند. سلول ها سیستم دفاعی در برابر آسیب اکسیداتیو پاسخ نشان می دهند. این سیستم دفاعی از رادیکالهای آزاد و سایر مواد محافظ اکسیداتیو مانند ، کاتالاز ، سوپراکسید دیسموتاز ، پراکسیداز ، اسید اسکوربیک ، توکوفرول و پلی فنول ها تشکیل شده است .

این ماده آنتی اکسیدان ها مولکولهای زیستی مانند کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، لیپیدها و اسیدهای نوکلئیک را تحریک می کنند. سلول ها با این تحریک تغییر می یابند و در نهایت واکنش آنتی اکسیدانی را تحریک می کنند. عسل فعالیت آنتی اکسیدانی قوی دارد. تحقیقات همچنین نشان داده است كه عسل (1.2 گرم در كیلوگرم) میزان و فعالیت عوامل آنتی اکسیدانی مانند بتاكاروتن ، ویتامین C ، گلوتاتیون ردوكتاز و اسید اوریك را در افراد سالم افزایش داده است.

کدام نوع عسل خاصیت آنتی اکسیدان بالاتری دارد

ظرف های عسل با رنگ های مختلف و آنتی اکسیدان متفاوت

طبق تحقیقات و آزمایش هایی که روی انواع مختلفی از عسل ها صورت گرفته است ، عسل های با رنگ تیره تر خواص آنتی اکسیدانی بالا تری نسبت به سایر انواع آن دارد. عسل گندم سیاه بالاترین میزان خاصیت آنتی اکسیدانی را در بین عسل ها داراست. البته این بدین معنا نیست که همه ی عسل های به ظاهر تیره رنگ آنتی اکسیدان بالایی دارد . چرا که طبق تحقیقات بیش از 70% عسل های موجود در بازار توسط افرادی که در مرحله بسته بندی فعالیت می کنند ، حرارت داده می شوند. چون تصور می کنند عسل های تیره تر مشتری پسند تر بوده و فروش بالاتری خواهد داشت. پس عسل های تیره ای که در قفسه فروشگاه ها میبینید ، صرفا خاصیت آنتی اکسیدان بالاتری ندارند !

عسل مطمئن از کجا تهیه کنم

ریختن عسل از ظرفی به داخل ظرفی دیگر

قبلا نیز این نکته مهم گفته شده است که عسل را به صورت خام مصرف کنید. عسل خام به صورت مستقیم پس از برداشت و بدون فرآوری های صنعتی و دستکاری انسانی ، به دست مصرف کننده می رسد. حرارت دادن ها میتواند آنزیم ها و همچنین سایر مواد معدنی حساس به حرارت را در عسل غیر فعال کند . کارخانه های عسل برای جلوگیری از رس بستن عسل ، به آن مواد شیمیایی مثل جوهر لیمو اضافه می کنند که برای سلامتی مضر است. عسل خام خاصیت درمانی و دارویی خود را حفظ می کند . لذا توصیه میشود عسل را مستقیما از تولیدکننده و پرورش دهندگان زنبور عسل تهیه کنید.

شما می توانید محصول ارگانیک و خام را از مجموعه هدیه عسل تهیه کنید . جهت ثبت سفارش محصول مورد نظر خود ، به قسمت محصولات مراجعه کنید.

healthline

webmd

ncbi

ncbi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

محصولات پرفروش ما

تومان 850,000تومان 1,190,000
5/5
قیمت اصلی تومان 510,000 بود.قیمت فعلی تومان 490,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
تومان 110,000تومان 220,000
5/5
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من