دیابت و مصرف عسل در افراد دیابتی

مصرف عسل در افراد دیابتی

آیا افراد دیابتی می توانند عسل مصرف کنند ؟ اگر پاسخ مثبت است چه نوع عسلی مناسب این دسته از افراد است ؟ چه مقدار میتوانند روزانه مصرف کنند ؟ این سوال برای افراد دیابتی حتما پیش آمده است .  این مطلب به طور کامل در مورد مصرف عسل در دیابتی ها برای شما توضیح داده است.

دیابت و انواع آن

دیابت و انواع آن
دیابت و انواع آن

دیابت نوعی بیماری است که وقتی قند خون شما بالاتر از حدنرمال باشد ، بروز می کند. گلوکز خون منبع اصلی انرژی شما است و از غذایی که می خورید ناشی می شود. انسولین ، هورمونی است که توسط لوزالمعده ترشح می شود ، به گلوکز موجود در مواد غذایی کمک می کند تا وارد سلول های شما شوند تا از انرژی استفاده کنند. بعضی اوقات بدن شما به اندازه کافی انسولین ترشح نمی کند و یا انسولین را به خوبی استفاده نمی کند. سپس گلوکز در خون شما باقی می ماند و به سلول های شما نمی رسد.

با گذشت زمان ، داشتن زیاد گلوکز در خون شما می تواند باعث مشکلات سلامتی شود. اگرچه دیابت درمانی ندارد ، اما می توانید آن را مدیریت و کنترل کنید..

دیابت به دو نوع عمده تقسیم می شود .نوع یک و نوع دو .البته انواع دیگری از دیابت مثل دیابت بی مزه و یا دیابت بارداری نیز وجود دارد.

دیابت نوع 1

افراد مبتلا به دیابت نوع یک ، انسولین کافی در بدن آن ها ساخته نمی شود. دیابت نوع یک نوعی بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی بدن این افراد به سلول های لوزالمعده که انسولین تولید می کنند ، حمله کرده و از بین می برد. دیابت نوع 1 معمولاً در کودکان و بزرگسالان تشخیص داده می شود ، اگرچه ممکن است در هر سنی ظاهر شود. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای کنترل قند خون باید هر روز انسولین مصرف کنند.

دیابت نوع 2

مبتلایان به دیابت نوع 2 انسولین را به خوبی ترشح نمی کنند و یا از آن استفاده نمی کند. در هر سنی ، حتی در دوران کودکی ، به دیابت نوع 2 ممکن است مبتلا شوند. با این حال ، این نوع دیابت بیشتر در افراد میانسال و سالخورده رخ می دهد. نوع 2 شایع ترین نوع دیابت است .

قند های موجود در عسل

انواع قند های موجود در عسل
انواع قند های موجود در عسل

عسل یک مایع غلیظ و طلای رنگ است که توسط زنبورهای عسل تولید می شود.

.عسل از شهد درون گل ها جمع آوری می شود، که زنبورها تا زمان برگشت به کندو آن را در شکم خود جمع کرده و ذخیره و فرآوری می کنند..

شهد از کربوهیدرات یا قند ، آب و سایر مواد تشکیل شده است. این تقریباً 80 درصد کربوهیدرات و 20 درصد آب است. زنبورها با خوردن و پس زدن دوباره شهد ، عسل تولید می کنند. این فرآیند باعث کاهش آب و رطوبت شهد می شود و باعث تبدیل شدم آن به عسل می شود..

سپس زنبورها عسل را در سلول ها ی روی قاب ها ذخیره می کنند تا در هنگام زمستان از آن به عنوان منبع انرژی استفاده کنند..

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده ، 1 قاشق غذاخوری عسل خام حدود 60 کالری و 17 گرم کربوهیدرات دارد

قندهای موجود در عسل عبارتند از فروکتوز ، گلوکز ، مالتوز و ساکارز است. درصد و نسبت قند ها در انواع مختلف عسل ها بر اساس منطقه برداشت ، متفاوت است.

عسل همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی از جمله آهن ، ویتامین C ، فولات ، منیزیم ، پتاسیم و کلسیم است. این مواد به عنوان آنتی اکسیدان هستند، که که از آسیب سلول ها جلوگیری می کنند.

شاخص گلایسمی یا GI چیست

شاخص گلایسمی یا GI چیست
شاخص گلایسمی یا GI چیست

کربوهیدرات یک بخش اساسی در رژیم های غذایی ما است ، اما همه غذاهای کربوهیدرات با هم برابر نیستند. شاخص گلیسمیک (GI) یک رتبه بندی نسبی کربوهیدرات در غذاها با توجه به تأثیر آنها بر سطح گلوکز خون است. کربوهیدراتهای با شاخص گلایسمی پایین (55 یا کمتر) با سرعت پایین تری هضم ، جذب و متابولیزه می شوند.

سه طبقه بندی برای GI وجود دارد:

کم: 55 یا کمتر

میانه: 56 – 69

بالا: 70+

غذاهای با شاخص گلایسمی پایین ، سرعت جذب قند پایین تری دارند . بر عکس غذاهای با شخص گلایسمی بالا ، به سرعت قند خون را افزایش میدهند . سپس انسولین به سرعت ترشح شده تا قند خون را کاهش دهد. و این باعث افت دوباره قند خون و به دنبال آن گرسنگی شود.

عسل چگونه بر قند خون تأثیر می گذارد؟

چگونگی تاثیر عسل بر قند خون
چگونگی تاثیر عسل بر قند خون

از آنجا که عسل یک قند طبیعی و کربوهیدرات است ، طبیعی است که به نوعی بتواند قند خون را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال ، هنگامی که با شکر جدول مقایسه می شود ، به نظر می رسد که عسل اثر کمتری بر قند خون دارد.

یک مطالعه که در سال 2004 انجام شده است ، تأثیر عسل و قند غذا را بر میزان قند خون ارزیابی کرد. در این مطالعه افراد مبتلا دیابت نوع 1 و افراد سالم مورد آزمایش قرار گرفتند..

محققان دریافتند که در گروه مبتلایان به دیابت ، عسل باعث افزایش اولیه قند خون 30 دقیقه پس از مصرف شد. با این حال ، سطح قند خون شرکت کنندگان بعدا کاهش یافت و به مدت دو ساعت در سطوح پایین تری باقی ماند.

این باعث می شود محققان بر این باورند که عسل بر خلاف شکر ، ممکن است باعث افزایش انسولین شود که یک هورمون مهم برای کنترل قند خون است.گرچه برای اثبات آن به تحقیقات بیشتری لازم است

عسل در ترکیب غذایی خود بر اساس منشاء شهد مورد استفاده در ساخت آن متفاوت است. به طور کلی ، حاوی مقادیر کمی از گرده گل به همراه سایر مواد مانند:

آمینو اسید

آنتی اکسیدان ها

آنزیم ها

مواد معدنی

ویتامین ها

برخی تحقیقات حاکی از آن است که عسل تیره نسبت به عسل سبک آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

همچنین ، عسل کمتر از قند فرآوری می شود . عسل خام نیز حاوی آنتی اکسیدان ها و آنزیم های بیشتری نسبت به انواع پاستوریزه آن است.

آیا عسل می تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری کند؟

تاثیر عسل در پیشگیری از ابتلا به دیابت
تاثیر عسل در پیشگیری از ابتلا به دیابت

حتی اگر عسل ممکن است سطح انسولین را افزایش داده و به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا قند خون خود را کنترل کنند ، به نظر نمی رسد هیچ تحقیق قطعی در مورد حمایت از عسل به عنوان یک عامل پیشگیری از بیماری دیابت انجام شود..

محققان ارتباط احتمالی بین عسل و شاخص قند خون پایین دارند.

در یک مطالعه بر روی 50 نفر مبتلا به دیابت نوع 1 و 30 نفر سالم وبدون ابتلا به دیابت نوع 1 ، محققان دریافتند که در مقایسه با قند ، عسل اثر کمتری بر قند خون در همه شرکت کنندگان دارد.

این ماده همچنین سطح C-پپتید آنها را افزایش داد ، ماده ای که هنگام تولید انسولین در بدن جریان می یابد. سطح طبیعی پپتید C بدین معنی است که بدن انسولین کافی تولید می کند. مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا می توان از عسل برای پیشگیری و درمان دیابت استفاده کرد .

عسل و دیابت در طب سنتی

دیابت و مصرف عسل از نظر طب سنتی
دیابت و مصرف عسل از نظر طب سنتی

در طب نوین مصرف عسل برای افراد دیابتی را ممنوع میداند چرا که عسل کربوهیدرات وقند بالایی دارد و باعث افزایش قند خون می شود. در برخی منابع نیز گفته شده است افراد دیابتی زیر نظر پزشک می توانند روزانه 20 تا 30 گرم عسل طبیعی و خام مصرف کنند. در طب سنتی ، سختگیری زیادی در برابر عدم مصرف عسل برای افراد دیابتی نوع دوم وجود ند ارند و حتی به مصرف آن توصیه شده است.

عسل و دیابت نوع 2

اما آیا عسل برای افراد مبتلا به دیابت ایمن است؟ پاسخ کوتاه ، مثبت است ، اما فقط در شرایط خاص.

افرادی که به دیابت مبتلا هستند ، باید کربوهیدرات و قند مصرفی خود را کنترل و مدیریت کنند. این بدان معنی نیست که آن ها باید از شیرینی به طور کلی اجتناب کنند.

در اعتدال ، نه تنها مصرف عسل بی خطر نیست ، بلکه دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است عوارض دیابت را نیز کاهش دهد.

یکی از مزایای خوردن عسل این است که می تواند سطح انسولین خون شما را افزایش داده و به کنترل قند خون شما کمک کند.

جایگزینی عسل به جای شکر نیز با توجه به اینکه عسل منبع آنتی اکسیدان ها است و خاصیت ضد التهابی دارد نیز می تواند مفید باشد.

یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها می تواند چگونگی سوخت و ساز بدن را بهبود بخشد ، و خواص ضد التهابی موجود در عسل ، به طور بالقوه می تواند عوارض دیابت را کاهش دهد.

التهاب می تواند به مقاومت به انسولین منجر شود ، یعنی زمانی که بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی دهد.

عسل و دارچین برای دیابت

تاثیر عسل و دارچین بر کنترل دیابت
تاثیر عسل و دارچین بر کنترل دیابت

چندین مطالعه کوچک ، دارچین را باعث کنترل سطح قند خون در افراد دانسته است. برخی از این نتایج نشان می دهد که دارچین با کاهش مقاومت به انسولین ، ممکن است قند خون را مهار کند.

در یک مطالعه ، داوطلبان به مدت 40 روز از 1 تا 6 گرم دارچین میل کردند. (یک گرم دارچین تقریباً نصف قاشق چایخوری است.) محققان دریافتند که دارچین کلسترول را حدود 18٪ و قند خون را 24٪ کاهش می دهد. اما در مطالعات دیگر ، این ادویه قند خون یا کلسترول خون را کاهش نداد

یکی از ترکیبات فعال دارچین دارچین داروی است که ادعا میشود عملکرد انسولین را در بدن بهبود می بخشد. یک ماده فعال دیگر ، پلیمر متیل هیدروکسی کلسیم ، که می تواند بدن را در متابولیسم گلوکز کمک کند ، اثرات کاهش دهنده قند خون را نیز افزایش دهد.

چه نوع عسلی برای دیابت مفید است

عسل های مناسب برای افراد دیابتی
عسل های مناسب برای افراد دیابتی

همانطور که در بالا نیز گفته شد ، شاخص گلیسمی قندها باهم متفاوت است. افراد دیابتی بهتر است از غذاها و قندهای با شاخص گلیسمی پایین استفاده کنند. چرا که به کندی قند خون را افزایش میدهد و مقدار ترشح انسولین متناسب است. عسل از قند های مختلفی تشکیل شده است که مهم ترین آن ها گلوکز ، فروکتوز و ساکارز است.

قند ساکارز که کمترین قند موجود در عسل است ، دارای شاخص گلیسمی 68 است. شاخص گلیسمی در فروکتوز برابر 19 و در گلوکز برابر 100 است. پس افراد دیابتی باید از عسل های با نسبت فروکتوز بالاتر استفاده کنند. عسل های با فروکتوز بالا مثل آویشن و اقاقیا برای دیابتی ها مناسب است.

عسل دیابتی چیست

عسل دشت آویشن مناسب برای دیابت
عسل دشت آویشن مناسب برای دیابت

عسل ها بر اساس منطقه برداشت و پوشش گیاهی آن منطقه ، به دو نوع کلی تک گیاه و یا چند گیاه تقسیم بندی می شوند. براساس نوع قند های موجود در شهد آن گیاه که زنبور از آن ها تغذیه می کند ، نسبت قند های متفاوت دارد. مصرف قند فروکتوز در بدن نیاز به انسولین ندارد. چرا که شاخص گلیسمی پایینی دارد. پس توصیه میشود افراد دیابتی عسل های با فروکتوز پایین تری مصرف کنند .

آیا در صورت ابتلا به دیابت ، خطر خوردن عسل وجود دارد؟

به خاطر داشته باشید که عسل شیرین تر از شکر است. اگر عسل را جایگزین شکر کنید ، مقدار کمتری قند و کربوهیدرات مصرف خواهید کرد..

از آنجا که عسل می تواند بر قند خون تأثیر بگذارد ، میزان مصرف عسل و سایر قندها و شیرین کننده ها باید کنترل شود.

عسل را باید در حد اعتدال مصرف کرد. قبل از استفاده از آن به عنوان شیرین کننده اضافه ، با پزشک خود صحبت کنید. اگر دیابت شما به خوبی کنترل شده است و می خواهید عسل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، عسل طبیعی خالص ، ارگانیک یا خام را انتخاب کنید. این نوع برای افراد دیابتی ایمن تر است زیرا عسل طبیعی هیچ نوع قند اضافه و افزودنی ندارد .

عسل و زخم دیابتی

تاثیر عسل بر بهبود سریع زخم دیابتی
تاثیر عسل بر بهبود سریع زخم دیابتی

عسل خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر و نقش عسل به عنوان عامل پانسمان زخم موضعی در درمان پای دیابتی و تأثیر آن بر میزان قطع عضو انجام شد

در مطالعه ای 172 بیمار با زخم پای دیابتی پیچیده و غیر قابل بهبود بستری شدند. بعد از بستری و احیاء ، کلیه بیماران تحت عمل جراحی دبریدمان زودرس و پانسمان با لایه ضخیم عسل به صورت موضعی قرار گرفتند. زخم ها در طی 7-35 روز بهبود یافتند. سه بيمار (1.75٪) تحت عمل قطع عضو انگشتان دست و 2 بيمار (1.16٪) تحت قطع عضو زانو بودند. 20 بيمار (6/11٪) بيمار تحت پيوند پوستي قرار گرفتند تا زخم را بپوشانند ، در حالي كه در ساير بيماران با هدف ثانويه بهبود يافتند.

نتیجه:

استفاده از عسل باعث کاهش چشمگیر قطع عضو و بهبود زخم هنگام استفاده در پانسمان ، در زخم های مزمن دیابتی می شود.

فروش عسل دیابتی

خرید عسل دیابتی از هدیه عسل
خرید عسل دیابتی از هدیه عسل

هدیه عسل به عنوان ارایه کننده مستقیم عسل های خام و ارگانیک این بستر را برای شما عزیزان در سراسر کشور فراهم آورده است تا بتوانید محصولات زنبور عسل را به صورت اینترنتی سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید. جهت سفارش عسل دیابتی به بخش محصولات و عسل آویشن ویا اقاقیا مراجعه کنید.

healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

محصولات پرفروش ما

تومان 850,000تومان 1,190,000
5/5
تومان 490,000
5/5
تومان 540,000
5/5
تومان 540,000
5/5
تومان 110,000تومان 220,000
5/5
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من