تشخیص عسل طبیعی ؛8 معیار مهم

عسل طبیعی یکی از مواد غذایی ارزشمند است که خواص درمانی فوق العاده ای را داراست. از آنجایی که بزرگان و طبیبان قدیم از جمله ابن سینا به مصرف مداوم آن توصیه کرده اند ، به ارزش مهم آن پی می بریم. اما چطور عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم. در این جا دیدگاه های تشخیص عسل طبیعی را بررسی میکنیم.

روش های تشخیص عسل طبیعی

مهم ترین دغدغه هنگام خرید عسل
مهم ترین دغدغه هنگام خرید عسل

تشخیص عسل طبیعی یکی از دغدغه های مهم افراد هنگام خرید عسل است. اگر چه راهکار های خانگی تشخیص عسل طبیعی از جمله تشخیص عسل طبیعی با کبریت ، تشخیص عسل طبیعی در آب و… با کمی جستجو در اینترنت می توانید پیدا کنید ولی این روش های قطعی تشخیص عسل اصل از تقلبی نیست. قطعی ترین راهکار روش آزمایشگاهی است.

چگونه عسل اصل رو از تقلبی تشخیص دهیم

روش تشخیص عسل اصل از تقلبی
روش تشخیص عسل اصل از تقلبی

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که یا از فروشگاه ویا در بین جاده تصمیم به خرید عسل گرفته باشید . در آن لحظه به چه چیزی فکر میکنید؟

مطمئنا به این موضوع فکر میکنید که آیا آن نمونه عسلی که می خواهید تهیه کنید ، محصول باکیفیت و طبیعی است یا تقلبی ؟ ممکن است به دنبال راهکار های تشخیصی که در عام رواج دارد بپردازید.

روش ها و راهکار هایی که در عموم مردم جهت تشخیص عسل طبیعی از تقلبی رواج دارد میتوان تشخیص با چوب کبریت ، تشخیص با روزنامه ، تشخیص با آب سرد ، هجوم مورچه ها به ظرف عسل و راهکار های دیگری که نام بردن آن ها خارج از حوصله است را نام برد.

در زیر تعدادی از این روش هارا برای شما عزیزان آماده کردیم که در عام دیده میشود.

ضمنا باز تاکید میکنم که این روش ها صرفا برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی است و نمی توان مشخص کرد که آیا عسل تغذیه ای است یا خیر.

تشخیص عسل طبیعی با کبریت

چوب کبریت جهت شناسایی عسل طبیعی
چوب کبریت جهت شناسایی عسل طبیعی

یکی از روش های تشخیص عسل طبیعی با استفاده از کبریت است. روش کار بدین صورت است که سر چوب کبریت را وارد عسل کرده و سعی میکنیم کبریت را روشن کنیم . در صورتی که عسل طبیعی باشد کبریت روشن خواهد شد و در صورتی که نمونه تقلبی باشد و حاوی آب اضافه شده باشد کبریت روشن نمی شود. دلیل روشن نشدن کبریت این است که آب جذب باروت سر کبریت می شود.

تشخیص عسل طبیعی با آب سرد

رفتار عسل طبیعی با ریختن در آب سرد
رفتار عسل طبیعی با ریختن در آب سرد

یکی دیگر از روش های تشخیص عسل تقلبی، تشخیص عسل با آب سرد است. بدین صورت که یک قاشق عسل را در لیوان شیشه ای وشفاف پر از آب سرد میریزیم. در صورتی که باریکه عسل که وارد آب میشود به سرعت در آب حل شود نشان از تقلبی بودن نمونه است . اما اگر عسل پس از وارد شدن در آب در کف ظرف ، ته نشین شود نشان دهنده خالص و طبیعی بودن عسل است. این روش هم مثل روش های دیگر قطعی و مطمئن نیست ؛ چرا که اگر بخواهید عسل مرکبات و بهارنارنج که شل تر هستند را با این آزمایش تشخیص دهید ، حتی نمونه طبیعی هم با شکست در این آزمون مواجه می شود.

رنگ عسل طبیعی چگونه است

انواع رنگ های مختلف
انواع رنگ های عسل ها

عده ای بر این باورند که عسل تیره تر نسبت به روشن تر کیفیت بالاتری دارد و عسل های رنگ روشن بی کیفیت ویا حتی تقلبی هستند!

در مورد رنگ عسل همانطور که قبلا نیز توضیح دادیم ، تنها به نوع گیاهی که زنبور از آن شهد به کندو می آورد بستگی دارد و نمی توان فقط براساس رنگ عسل در مورد کیفیت آن قضاوت کرد. رنگ عسل طبیعی بسته به نوع شهد از بی رنگ و زرد کمرنگ تا سیاه و قهوه ای سوخته متغیر است. برای مثال عسل اقاقیا طبیعی ، بی رنگ یا زرد کمرنگ دیده می شود. در مقابل آن عسل گشنیز به رنگ قهوه ای تیره دیده میشود. و این مورد معیار خوبی برای تشخیص بشمار نمی رود.

ایجاد اشکال شش ضلعی عسل در آب

تشکیل شش ضلعی با ریختن عسل در آب
تشکیل شش ضلعی با ریختن عسل در آب

یکی از روش های تشخیص عسل تقلبی از اصل ، واکنش و رفتار عسل در ظرف ، در مقابل تکان دادن آن است. روش کار به این صورت است که یک قاشق غذاخوری عسل را در بشقاب ریخته و مقدار آب سرد روی عسل اضافه می کنیم. بشقاب را در سطح افق برای 2 دقیق تکان می دهیم. در صورتی که نمونه طبیعی و اصل باشد ، روی عسل شش ضلعی های نامرتبی نمایان می شود که با تکان دادن بیشتر ، مرتب تر خواهند شد.

عسل کوهی

عسل کوهی یا کوهستان چیست

ممکن است شما هم عسل کوهی یا اصطلاحا “عسل وحشی” را شنیده باشید که این نوع عسل از زنبورهای وحشی که در کوه ویا شکاف بین درختان زندگی می کنند برداشت می شود. این نکته را در نظر داشته باشید که پرواز زنبورعسل محدود به منطقه مشخص و نقطه دقیقی نیست و می تواند تا شعاع 5 کیلومتری از کلنی خود پرواز کند. باتوجه به این موضوع تفاوتی بین عسل برداشت شده از کندویی که در منطقه بکر با پوشش گیاهی خوب با عسل وحشی که زنبورهای وحشی از گل های همان منطقه فرآوری کرده اند وجود ندارد.

زنبورهای نژاد مِدا که نژادی ایرانی است و بدلیل نیش زیاد کار کردن با آنها سخت است از نژاد وحشی اند که متاسفانه رو به انقراض اند و به ندرت در مناطق جنوبی و جنوب غربی کشور یافت می شوند. در این میان عده ای سودجو عسل های تغذیه ای را به عنوان عسل وحشی به مشتریان می فروشند. بدین صورت که مقداری برگه موم را به دور قطعه ای شاخه بسته و به داخل کندو میگذارند.با تغذیه مصنوعی زنبورها را ترغیب به بافتن و سپس ذخیره عسل تغذیه ای می کنند. پس نتیجتا هر عسل به ظاهر وحشی دلیل بر اصل و باکیفیت بودن آن نیست.

آیا عسل شکرک زده خوب است

عسل رس بسته یا در زبان عامیانه شکرک زده
عسل رس بسته یا در زبان عامیانه شکرک زده

عسل محلولی با نسبت بالای قند است که پس از گذشت مدتی قند آن جدا شده و در کف ظرف به شکل بلورهایی دیده می شود که اشتباها و در عموم به آن شکرک می گویند ؛ در حالی که این پدیده رس بستن نامیده می شود . عوامل مختلفی در سرعت رس بستن عسل طبیعی دخیل است ، از جمله نوع قندهای تشکیل دهنده عسل ، مقدار گرده و پولن موجود درآن ، دمای محیطی که عسل در آن نگهداری میشود و … .

رُس و شکرک باهم تفاوت دارند؛ شکرک را میتوان در درب شیشه مربایی که در یخچال نگهداری میشود، پیدا کرد. دانه های شکرک نسبت به رس درشت تر و شیشه ای تر و سفت تر است ؛ در حالی که دانه های رس نرم تر و در دهان حل می شود.

نکته دوم در مورد تفاوت رس و شکرک ، محل شروع آن است. شکرک از درب ظرف شروع شده و به سمت پایین پیش می رود اما رس از ته ظرف به شکل کوه مانند شروع و به سمت بالا و درب ظرف پیش می رود.

عسل رس زده نشان از طبیعی و باکیفیت بودن آن و همچنین حرارت ندیدن آن است ؛ پس عسل طبیعی و خام قطعا و حتما رس می بندد .

عسل طبیعی در یخچال

رس بستن عسل طبیعی در یخچال
رس بستن عسل طبیعی در یخچال

همانطور که در فوق نیز ذکر شد یکی از روش های اثبات طبیعی بودن و باکیفیت بودن عسل ، رس بستن است که عموما و به اشتباه به آن شکرک گفته می شود. عسل طبیعی در محیط های سردتر مثل یخچال نسبت به دمای محیط خانه سریع تر رس می بندد.

تشخیص عسل طبیعی با موم

عسل با موم مصرف کنیم یا خیر
عسل با موم مصرف کنیم یا خیر

یکی دیگر از معیارهایی که با آن می توان عسل ارگانیک و طبیعی را از تقلبی تشخیص داد ، تهیه عسل های باموم است. عسل های باموم یا کاملا طبیعی اند ویا تغذیه ای. (منظور از عسل تغذیه ای محصولی است که به زنبور تغذیه دستی با آب و شکر داده شده است.)

پس در شرایطی که نمی توانیم عسل تقلبی را از طبیعی تشخیص دهیم؛ بهتر است عسل باموم تهیه کنیم.

تشخیص موم عسل از پارافین

عسل های باموم موجود در بازار بر اساس نوع موم ، بر دونوع اند ؛ یا موم آن ها کاملا خودباف است ویا از پایه و موم آجدار استفاده شده است. منظور از موم خودباف آن است که زنبور کاملا خودش شروع با بافت آن کند و از برگه موم و موم آجدار استفاده نشده باشد . ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا زنبورداران وتولیدکنندگان از برگه موم استفاده میکنند و نمی گذارند خود زنبورعسل به طور طبیعی اقدام به تولید موم کند. این نکته را بیاد داشته باشید که میزان تولید سالانه موم در کلنی بسیار بسیار پایین است و اگر کمکی در این زمینه به زنبورها و کلنی نشود بازده و راندمان آن بسیار پایین خواهد بود ؛ دقیقا مثل کندو های سنتی و گِلی قدیمی.

از همین رو زنبورداران از برگه هایی آماده از جنس موم که دارای آج های برجسته شش ضلعی رو آن است به عنوان پایه برای زنبورها استفاده می کنند. این امر دو مزیت دارد : اول اینکه نیاز نیست زنبورها انرژی زیادی روی تولید موم که امری بسیار سخت برای زنبورها است بگذارند ؛ ثانیا آج های روی آن حکم پایه و نقشه برای آنها دارد.

در این میان افرادی سودجو پیدا می شود که برای ساخت برگه موم های آجدار بجای اینکه از موم استفاده کنند ، از پارافین نیز استفاده می کنند . که برخی با وجود خواص فوق العاوده موم عقیده دارند ” عسل با موم نخورید “

اما سوال اینجاست :

راه تشخیص موم عسل طبیعی چیست؟

یکی از راهکار های تشخیص موم خودبافت از برگه این است که هنگامی که با قاشق قصد برش عرضی موم را دارید ، در موم خودباف لایه وسطی موم هم به آسانی برش می خورد اما اگر لایه میانی سفت تر و سخت تر از لایه بیرونی موم برش خورد و سفتی آن را متوجه شدید این امر نشان دهنده این است که از برگه آج شده استفاده شده است. حال برای اینکه تشخیص دهید موم آج شده اصل است یا تقلبی ، مقداری از موم را بسوزانید. سوختن موم حاوی پارافین بویی شبیه سوختن شمع دارد در حالی که موم عطر و رایحه خوشایندی دارد.

آزمایش عسل در آزمایشگاه

آزمایشگاه مواد غذایی
آزمایشگاه مواد غذایی

مطمئن ترین راه تشخیص عسل طبیعی، روش آزمایشگاهی است. بدین صورت که نمونه ای از محصول تحویل آزمایشگاه مواد غذایی داده میشود و براساس معیار های خاصی کیفیت آن را بررسی می کنند.

معیار هایی که آزمایشگاه اندازه گیری میکند عبارتند از:

ساکاروز عسل : درصد ساکارز در عسل های مختلف متفاوت است. اما براساس آزمایشگاه حداکثر مقدار آن 5% است. گرچه عسل هایی مثل کنار ویا مرکبات با اینکه طبیعی و ارگانیک هستند و زنبور تغذیه مصنوعی نشده است اما ممکن است بالاتر از این مقدار نیز باشد.

میزان رطوبت: که حداکثر مقدار آن 21% است.

اسیدیته عسل : حداکثر میزان مجاز آن 40 الی 50 میلی اکی والان در کیلوگرم است.

هیدروکسی متیل فورفورال : مقدار آن در عسل تازه برداشت شده تقریبا صفر است اما با گرم شدن و نگهداری نامناسب عسل مقدار آن افزایش پیدا میکند. در تجارت بین الملل حداکثر 40 میلی گرم در کیلوگرم آن پذیرفته شده می باشد.

فعالیت دیاستاز (آمیلاز) : یکی از آنزیم های موجود در عسل است که حداقل میزان آن 8 می باشد.

نسبت بین قندهای فروکتوز و گلوکز : نسبت آن در عسل های طبیعی و خالص 06/1 الی 19/1 است.

و معیار های دیگری از جمله پرولین ، هدایت الکتریکی ، فعالیت انورتاز و … می باشد.

قیمت عسل طبیعی

عسل ماده غذایی است که از ظاهر آن به ندرت میتوان کیفیت و اصل بودن عسل را تشخیص داد از همین رو قیمت دقیق و مشخصی را نمی توان برای آن تعیین کرد. براساس میزان برداشت سالانه از هر کلنی میتوان پذیرفت و قبول کرد که قیمت عسل متفاوت است. برای مثال میانگین میزان برداشت سالانه عسل ارگانیک از هر کلنی حدود 5کیلوگرم است این درحالی است که همکارانی هستند که سالانه حدود 70 کیلوگرم از هرکلنی برداشت عسل تغذیه ای دارند. پس قیمت 3 یا 4 برابری عسل ارگانیک با عسل های تغذیه ای امری معقول و پذیرفته است.

البته هنگام خرید عسل فقط نمیتوان بر قیمت تکیه کرد؛ چراکه ممکن است از این امر سواستفاده شود و برای اینکه اثبات شود محصول باکیفیت است قیمت را افزایش دهند.

خرید عسل طبیعی

مواردی که در بالا ذکر شد روش های تشخیص عسل اصل از تقلبی بود که به طور صددرصدی و قطعی نمی توان برآن ها تکیه کرد و گفتیم تنها روش قطعی و مطمئن تشخیص عسل باکیفیت ، روش آزمایشگاهی است. البته هزینه آزمایش نمونه براساس معیارهای مختلف از جمله ساکار، دیاستاز ، پرولین، قندهای احیاشده و… متفاوت است ولی مقرون بصرفه نیست ونکته دوم اینکه افراد حین خرید دسترسی به آزمایشگاه موادغذایی ندارند؛

باتوجه به مطالبی که گفته شد ممکن است برای مخاطب سوال باشد که ” از کجا عسل طبیعی بخریم؟ ”

این سوالی است که بسیار ازما پرسیده می شود. پیشنهاد ما این است که سعی کنید عسل را حتما از افراد مطمئن و معتبر تهیه کنید و از جاهایی که شناختی نسبت به آنجا ندارید ویا افراد غریبه، بپرهیزید ؛چون ممکن است دیگر دسترسی به آن شخص و فروشگاه نداشته باشید . حتی الامکان از تولیدکننده تهیه کنید چرا که محصول طبیعی و خام در اختیار شما قرار میدهد. خام بودن عسل امری بسیار بسیار مهم است ؛ چرا که حرارت دادن عسل باعث از بین رفتن خواص درمانی و آنزیم های فعال داخل عسل می شود. همچنین ممکن است علاوه بر حرارت دادن ، مواد شیمیایی از جمله جوهر لیمو برای جلوگیری از شکرک زدن ویا اسانس ها برای دادن عطر و طعم خوشایند و فریب خریدار استفاده کنند که برای مصرف کننده مضر باشد.

خرید اینترنتی عسل

خرید محصول ارگانیک و طبیعی از هدیه عسل
خرید عسل ارگانیک و طبیعی از هدیه عسل

هدیه عسل به عنوان ارایه دهنده انواع عسل طبیعی و ارگانیک و انواع محصولات زنبورعسل این امکان را رای شما عزیزان فراهم آورده است تا در هر نقطه از کشور هستید بتوانید محصول مورد نیاز خود را سفارش دهید و در کمترین زمان و بدون اتلاف وقت و هزینه ، محصول را درب منزل تحویل بگیرید. جهت ثبت سفارش محصول و خرید اینترنتی عسل طبیعی به قسمت محصولات مراجعه کنید.

ndtv

harvard

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

محصولات پرفروش ما

تومان 850,000تومان 1,190,000
5/5
تومان 490,000
5/5
تومان 540,000
5/5
تومان 540,000
5/5
تومان 110,000تومان 220,000
5/5
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من