عسل کُنار چیست و خواص درمانی آن

نمایی از درخت کنار

عسل کنار یکی از معروف ترین عسل هاست که از مناطق جنوبی و جنوب غربی کشور برداشت می شود. عسل کنار خواص بسیار زیادی دارد . عطر و طعم بسیار مطبوع  خوشایندی نیز دارد که باعث شده عسل کنار طرفداران زیادی داشته باشد . در این مطلب در مورد درخت کنار و خواص عسل کنار اطلاعاتی ارایه شده است. عسل کنار در تقویت قوای جنسی و تسریع بهبود زخم بسیار کاربرد دارد .

عسل کُنار چیست

عسل ها بر اساس منطقه و تنوع پوشش گیاهی در منطقه به دو دسته کلی تگ گیاه و چند گیاه تقسیم می شوند . عده ای بر این باورند که عسل های تک گیاه وجود ندارد و صرفا به دلیل استفاده از اسانس ها طعم عسل ها متفاوت است . اما لازم است توضیحاتی در این باره ارایه شود .

در مناطقی که پوشش گیاهی خاصی دیده میشود و حداقل 70 درصد آن منطقه را نوع خاصی از گیاه تشکیل شود ، شهدی که از آن منطقه توسط زنبور ها به کندو منتقل می شود ، بیشتر مربوط به آن گیاه است . پس عطر و طعم آن گیاه خاص در عسل کاملا مشهود است . مثل عسل کُنار ، آویشن ، بهارنارنج ، شوید و یا غیره . برای یرداشت عسل تک گیاه ، منطقه باید چند ده هکتار از آن گیاه موجود باشد . مثل مزارع یونجه در همدان ، باغات کنار در شیراز و بوشهر ، باغات مرکبات در شمال کشور .

در صورتی که پوشش گیاهی غالبی در منطقه وجود نداشته باشد و شهد از تنوع گل های بسیار زیادی باشد ، آن را عسل چندگیاه و یا چهل گیاه گویند . عطر گل خاصی در این نوع عسل ها مشخص نیست .

درخت کُنار

نمایی از درختان کنار یا سدر عربی
باغ کُنار

Ziziphus یک درخت متعلق به خانواده Rhamnaceae است. در مناطق گرمسیری آسیا ، آفریقا ، آمریکا و مناطق معتدل حدود 50 گونه وجود دارد. در فلوراي ايرانيكا ، پنج گونه براي فلات ايران وجود داشت ، يعني Zizyphus spina-christi ، Zizyphus oxyphylla nummularia ، Zizyphus oxyphylla jujuba ، Zizyphus oxyphylla mauritiana و Zizyphus oxyphylla. Z. spina-christi L. با نام فارسی ” کُنار ” یا “سدر” شناخته می شود و به طور گسترده در جنوب ایران رشد می کند.

آزمایشات بیولوژیکی و دارویی اثرات ضد باکتریایی ، ضد ویروسی و ضد دیابتی عصاره برگ های این گیاه را نشان داده است. گلهای آن منبع مهمی برای زنبور های عسل است. عسل جمع آوری شده از گل های سدر علاوه بر طعم خوشایند و بوی معطر ، از نظر کیفیت دارویی بسیار مفید است. ترکیب اجزای فعال در گیاهان به عوامل مختلفی بستگی دارد . خصوصاً نوع زیستی گیاه و شرایط آب و هوایی مرتبط است. در نتیجه می توان انتظار داشت که خواص عسل از مناطق مختلف ، متفاوت است.

درخت کنار که در عربی به آن سدر می گویند ، از تیره مخروطیان است . درخت و باغات کُنار در نواحی جنوبی و جنوب غربی کشور از جمله شیراز ، کرمان ، هرمزگان ، بوشهر و ..  یافت می شود. میوه آن شبیه زیتون است که خواص درمانی خاصی دارد.

خواص عسل کنار

قاشق داخل ظرف عسل با زمینه سفید
خواص عسل کنار یا سدر عربی

همان طور که می دانید عسل فعالیت ضد باکتریایی قابل توجهی را در برابر طیف گسترده ای از باکتری ها داراست. در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است که اثرات ضد باکتریایی عسل به اسمولاریته زیاد ، pH پایین ، میزان پراکسید هیدروژن و سایر عوامل غیر پراکسید مانند لیزوزیم ، اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها نسبت داده می شود.  کیفیت عسل عمدتاً از نظر ویژگی های شیمیایی ، فیزیکی و میکروبیولوژیکی آن تعیین می شود. عسل یک محصول طبیعی شیرین و خوشبو است که به دلیل ارزش غذایی بالای آن و کمک آن به سلامتی انسان و خلصیت درمانی آن ،که تا حد زیادی به منبع گل بستگی دارد ، مصرف می شود. این خاصیت می تواند به میزان اسمولاریته بالا ، خاصیت ضد باکتریایی و ظرفیت آنتی اکسیدانی آن در ارتباط باشد. مهم ترین خواص عسل کنار در زیر ذکر شده است :

محرک و تقویت کننده قوای جنسی

تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری

پیشگیری و درمان سرطان

بهبود کم خونی

تسریع رشد کودکان

نشاط آور و شادی بخش

کاهش کلسترول بد خون

بهبود اسپاسم ها و گرفتگی های عضلانی

تسریع بهبود زخم

تقویت قوای جنسی

خانم و آقایی در کنار هم که به شکم خانم اشاره میکنند
تقویت قوای جنسی با عسل کنار

عسل به دلیل قند طبیعی و مواد معدنی و ویتامین هایی که دارد در تقویت قوای جنسی و در مان مشکلات جنسی نقش موثری دارد. عسل دارای ویتامین آ می باشد که باعث اقزایش قدرت باروری در افراد می شود. ویتامین نیاسین سبب گشاد شدن عروق و در نتیجه نعوظ بهتر و طولانی تر در آقایان خواهد شد. همچنین ویتامین ب6 با جلوگیری از ترشح پرولاکتین ، که سبب کاهش میل جنسی می شود ، در این امر حایز اهمیت است.

ویتامین ب 12 باعث افزایش تعداد اسپرم های آقایان شده و قدرت باروری را در آن ها افزایش می دهد. ویتامین سی باعث حفظ سلامت اسپرم ها در برابر رادیکال های آزاد می شود. چرا که رادیکال های آزاد سبب بهم چسبیدن اسپرم ها می شود. ویتامین ای در تولید نترشح بهتر هورمون های جنسی و گردش آن ها در بدن نقش موثری دارد.

مصرف مداوم عسل در درمان مشکلات جنسی و یا ناباروری ها نقش موثری دارد . خصوصا مصرف معجون عسل و گردو در این امر بسیار مفید است. توصیه برای افراد جهت تقویت قوای جنسی و درمان مشکلات جنسی ، عسل کنار است.

خاصیت آنتی باکتریال

کاسه عسل همراه قاشق در کنار لیمو و نعنا
عسل به عنوان آنتی باکتریال قوی

قبلاً گفته شد که عسل باعث تسریع بهبودی زخم و خاصیت ضد باکتریایی برای زخم است . اما این به نوع عسل ، موقعیت جغرافیایی و گل وابسته به محصول بستگی دارد. خاصیت آنتی باکریال عسل های مختلفی مورد آزمایش قرار گرفته شده است . عسل کنار در بین بیش از 100 عسل شناخته ، بیشترین ارزش ، انرژی و مواد معدنی را داراست..

هدف از اين مطالعه تعيين ميزان فعاليت ضد باكتريايي عسل کُنار برابر ليستريا مونوسيتوژنز ، سالمونلا تيفي موريوم ، اشريشيا كلي و استافيلوكوكوس اورئوس بود.

یافته ها حاکی از آن است که عسل کنار در برابر این باکتری های بیماری زا مؤثرتر است. بنابراین ، استفاده از عسل کنار به عنوان یک ماده نگهدارنده و ضد باکتری طبیعی توصیه می شود. همچنين ، به طور بالقوه مي تواند به عنوان عوامل درماني در برابر عفونت باكتريايي به ويژه در ميكروارگانيسم هاي مورد آزمايش ذکر شده در فوق ، مورد استفاده قرار گيرد .

درمان یبوست مزمن

خانمی با شکایت دل درد با دست بر شکم
درمان یبوست با عسل کنار

يبوست مزمن يك بيماري باليني شايع است. لاکتولوز در درمان یبوست مزمن ایدیوپاتیک در بیماران در هر سنی به عنوان یک درمان و داروی طولانی مدت استفاده می شود . عسل کُنار یکی از معروف ترین عسل های ایران است که در درمان یبوست مزمن بسیار موثر است. هدف از اين مطالعه ارزيابي ارزش عسل ززيفوس در درمان و كنترل يبوست مزمن درازمدت نسبت به شربت لاكتولوز است.

طبق نتایج تحقیقات ، عسل کنار یک درمان بسیار امیدوارکننده برای کنترل طولانی مدت یبوست مزمن است. مصرف این عسل در هر دو نتیجه کوتاه مدت و بلند مدت از لاکتولوز برتر است. همچنین ، در مقایسه با بسیاری از عوارض جانبی لاکتولوز با هیچ عارضه جانبی یا حداقل عارضه همراه است.

تسریع در رشد کودکان

پسر و دختر در حال اندازه گیزی قد خودشان

توصیه می شود از ابتدا کودک تان را به مصرف عسل عادت دهید . البته کودک بالای دو سال ! چرا که مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال ممنوع است ! مصرف عسل باعث تامین انرژی مورد نیاز کودک شما در طول روز می شود . همچنین مواد معدنی و ویتامین های لازم و مورد نیاز بدن او را تامین می کند . سعی نید به جای شیرین جات و یا قند های مصنوعی (قند و شکر و شکلات ) عسل را جایگزین آن ها کنید . همچنین می توانید از عسل برای شیرین کردن موادغذایی و شربت ها استفاده نمایید.

تقویت حافظه

خانم جوان در حال فکر کردن و مطالعه

طبق تحقیقاتی که به عمل آمده است مصرف مداوم عسل در تقویت قدرت یادگیری و همچنین جلوگیری از ابتلا به زوال عقل و یا الزایمر جلوگیری می کند. به دلیل وجود ترکیبات پلی فنُلی و آنتی اکسیدانی آن در تقویت سیستم عصبی و مغز در این امر بسیار موثر است.

مصرف معجون عسل و کنجد در تقویت حافظه کودکان و یا حتی بزرگسالان و سالمندان بسیار موثر است . کنجدحاوی منیزیم ، کلسیم ، مس ، آهن و فسفر و همچنین پروتئین لیزین در تقویت حافظه و یادگیری بسیار مفید است. این معجون را میتوانید در وعده صبحانه و یا به عنوان میان وعده در طول روز مصرف نمود.

 درمان کم خونی

نمایی از گلبول های قرمز

کم خونی می تواند به دلایل مختلفی در افراد بروز کند . کم خونی ممکن است با خستگی مفرط ، سردرد ، سرگیج و یا رنگ پریدگی بروز کند .عسل به دلیل داشتن آهن و ویتامین ب 12 کافی در ساخت هموگلوبین ها نقش موثری دارند. با افزایش تعداد هموگلوبین ها در خون ، قدرت اکسیژن رسانی به بافت ها توسط خون به خوبی انجام خواهد شد. علاوه بر ویتامین های لازم جهت درمان کم خونی ، عسل می تواند ویتامین ها و مواد معدنی دیگری را در اختیار بدن قرار دهد.

بهبود سریع زخم

اقایی در حال پانسمان دست خانم

عسل به دلیل خاصیت اسیدی و ph پایین آن در تسریع بهبود زخم استفاده می شود . با ضماد کردن عسل بر روی زخم ، پراکسید هیدروژن تولید می شود و زخم سریع تر بهبود می یابد . همچنین از تشکیل اسکار و جای زخم جلوگیری به عمل می آورد . امروزه در پماد های زخم از عسل استفاده می شود . همچنین در عمل جای زیبایی جهت از بین بردن جای اسکار ، پماد های حاوی عسل مورد استفاده قرار می گیرند.

کف دار بودن عسل کنار

نمایی از کف کردن عسل کنار

عسل کنار تازه برداشت شده معمولا به صورت کف دار است. علت این امر میتواند به دلیل وجود ساپونین در آن باشد . عسل کنار تازه برداشت شده رنگ روشن و کف دار است . مدتی بعد رنگ آن تیره تر و کف آن از بین می رود. مجددا در صورت گرم تر شدن می تواند کف های آن مجدد پدیدار شود.

طبع عسل کنار

ظرف عسل کنار با قاشق در زمینه سفید

عسل ها بر اساس نوع گیاه و شهدی که زنبور از آن ها جمع آوری کرده است ، طبع متفاوتی دارند . توصیه می شود افراد گرم مزاج از عسل های با طبع سرد استفاده کنند. همچنین افراد سرد مزاج ، عسل های طبع گرم را استفاده نمایند . عسل کار جز عسل های طبع سرد است . و این به دلیل خاصیت درخت کنار و شهد مربوط به آن است.

قیمت عسل کنار

قیمت عسل بر اساس خرید جزیی و یا عمده متفاوت است . نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که تک گیاه معمولا نسبت به عسل های چند گیاه قیمت بالاتری دارند . خرید محصول به طور مستقیم از تولید کننده ، مطمئنا قیمت مناسب تری خواهد داشت. البته قیمت مشخصی برای عسل وجود ندارد . ممکن است عده ای برای اینکه محصول با کیفیت پایین را بتوانند به فروش برسانند ، قیمت آن را بالاتر اعلام کنند تا شخص مصرف کننده حس کند کیفیت آن بالا است . پس بالا بودن قیمت صرفا به معنای کیفیت محصول خریداری شده نیست.

خرید عسل کُنار

ظرف عسل همراه موم

همان طور که قبلا هم ذکر شده است ، توصیه ما این است که عسل را به طور مستقیم از تولید کننده تهیه کنید . چرا که اغلب هیچ گونه فرآوری های صنعتی روی آن انجام نمی شود. و همین طور قیمت مناسب تری برای شما خواهد داشت . ممکن است عده ای به طور مستقیم با زنبوردار و تولید کننده ارتباط نداشته باشند و شخصی را نشناسند .

هدیه عسل به عنوان مجموعه ای که با هدف ارایه محصولات زنبور عسل ارگانیک از تولید به مصرف ، این بستر را برای همه عزیزان فراهم کرده است ، تا در هر نقطه از کشور بتوانند محصولی با کیفیت و مطمئن را سفارش دهند . سفارش شما را در کمترین زمان ممکن به دست شما مصرف کنندگان گرامی می رساند.

ncbi

bibliomed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

محصولات پرفروش ما

تومان 850,000تومان 1,190,000
5/5
قیمت اصلی تومان 510,000 بود.قیمت فعلی تومان 490,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
تومان 110,000تومان 220,000
5/5
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من